Hoe een rode vrouw zwart-wit wordt
Een kleine hoeveelheid chloride in de rode verf in het schilderij 'Portret van een Jonge Vrouw' van Peter Paul Rubens in het Mauritshuis in Den Haag zorgt ervoor dat de rode partijen onder invloed van licht langzaam zwart-wit worden. FOM-promovendus Katrien Keune achterhaalde de oorzaak en het verloop van de verkleuring. Keune promoveert op 22 juni aan de Universiteit van Amsterdam.
Katrien Keune onderzocht aan het FOM-Instituut voor Atoom- en Molecuulfysica (AMOLF) het rode pigment vermiljoen uit een schilderij van Rubens. Oorspronkelijk is dit uit kwiksulfide bestaande pigment even rood als de bovenste balk van de Nederlandse vlag. In het schilderij 'Portret van een Jonge Vrouw' van Peter Paul Rubens is deze helderrode kleur onder invloed van licht echter verkleurd en vertoont zwarte en witte plekken.
Keune ontdekte dat de huidige hypothesen over het verloop van de verkleuring niet kloppen. In het schilderij dat zij bestudeerde was tweederde van de dikte van de verflaag verkleurd. Sommige vermiljoendeeltjes waren slechts gedeeltelijk aangetast: de bovenkant was zwart terwijl de onderkant nog rood was. Hieruit blijkt dat de deeltjes eerst zwart verkleuren, en daarna pas wit: een afbraakproces in twee stappen. Dat gaat tegen de heersende opvatting in dat de zwarte en witte kleur gelijktijdig ontstaan.
Het onderzoek van Katrien Keune maakte onderdeel uit van het NWO-onderzoeksprogramma De Mayerne. Dit programma is opgezet om wetenschappelijk inzicht te krijgen in de moleculaire veranderingen door ouderdom in oude kunst, schilderstechnieken en in de effecten van restauraties uit het verleden.
Bron: NWO